Jak założyć profil zaufany? Poradnik krok po kroku

Jak założyć profil zaufany? Poradnik krok po kroku

Profil zaufany może być bardzo przydatny w codziennym życiu, a zwłaszcza w elektronicznych systemach administracji. Chcesz załatwiać sprawy urzędowe onilne? Potrzebujesz do tego profilu zaufanego. Ta bezpłatna metoda służąca do potwierdzania tożsamości obywatela Polski jest w wielu przypadkach alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego. Przeczytaj o tym jak założyć profil zaufany.

 

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Pomaga on w załatwianiu różnych spraw urzędowych przez internet. Jest potwierdzonym zestawem danych, które identyfikują jednoznacznie jego posiadacza w różnego rodzaju usługach podmiotów publicznych w internecie. Profil zaufany możesz założyć w dowolnej chwili, a do tego wystarczy, że posiadasz numer PESEL. Najszybszą metodą, która nie wymaga wychodzenia z domu jest założenie profilu przez konto bankowe. Jeżeli Twój bank nie oferuje takiej możliwości, załóż go za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub osobiście stawiając się w punkcie potwierdzającym tożsamość. Ważność profilu zaufanego jest ograniczona i wynosi 3 lata, lecz każdy użytkownik ma możliwość wydłużenia go o kolejny okres.

Profil zaufany - logowanie przez bank

Jednym ze sposobów na założenie profilu zaufanego jest skorzystanie ze swojego konta bankowego. To szybki i bezpieczny sposób na założenie i potwierdzenie profilu zaufanego. W banku Twoje dane są wiarygodne, ponieważ zostały już wcześniej uwierzytelnione, gdy zakładałeś konto. Założenie profilu zaufanego przez bank możliwe jest w przypadku poniższych banków:

 

  • ING Bank Śląski
  • Bank Pekao
  • mBank
  • Santander
  • PKO Bank Polski
  • Bank Millennium
  • Inteligo
  • Envelo (Grupa Poczty Polskiej)
  • Alior bank
  • T-mobile bank

 

Zakładanie profilu zaufanego przez bank krok po kroku:

  • zaloguj się na swoim koncie na stronie banku;
  • jeżeli możesz założyć w swoim banku profil zaufany, będzie tam znajdować się formularz do zakładania profilu zaufanego – wyszukaj go;
  • przeczytaj uważnie wszystkie informacje, które są przekazywane w czasie procesu rejestracji.

 

Jak założyć profil zaufany przy użyciu e-dowodu osobistego?

Aby założyć PZ przez e-dowód, to oprócz dowodu osobistego z warstwą elektroniczną będą potrzebne także: smartfon z aplikacją mobilną eDO App lub komputer z modułem NFC.

 

Oto jak założyć PZ przez e-dowód przy użyciu komputera krok po kroku:

  • podłącz czytnik NFC do komputera;
  • umieść swój dowód osobisty na czytniku i pozostaw go tam aż do zakończenia całego procesu;
  • w oknie oprogramowania e-dowodu wpisz numer CAN, a następnie kliknij „dalej”, podczas nawiązywania bezpiecznego połączenia numer CAN zostanie zweryfikowany, ikona oprogramowania e-dowodu powinna zmienić swój kolor na czerwony;
  • w oknie przeglądarki internetowej kliknij „zaloguj się” – powinno się pojawić okno z certyfikatem identyfikacji, następnie kliknij „OK”;
  • w oknie przeglądarki albo na czytniku (w zależności od typu urządzenia) trzeba wpisać 4 cyfrowy kod PIN i kliknąć „OK” – poprawnie zalogujesz się albo podpiszesz dokument w e-usłudze.

 

Zakładanie PZ przez e-dowód przy użyciu smartfona:

  • otwórz aplikację mobilną eDO App;
  • zeskanuj kod QR albo przepisz numer znajdujący się pod kodem;
  • postępuj zgodnie z wyświetlanymi na ekranie poleceniami;
  • przygotuj 6-cyfrowy numer CAN oraz 4-cyfrowy PIN.

 

Profil zaufany przez Podpis Kwalifikowany

Aby założyć profil zaufany korzystając z Podpisu Kwalifikowanego musisz wykonać następujące kroki:

  • wejść na stronę profilu zaufanego;
  • kliknąć „zarejestruj się”;
  • wypełnić formularz;
  • kliknąć „zarejestruj się”;
  • gdy wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego, należy go wpisać;
  • gdy wyświetli się następny komunikat, koniecznie trzeba wybierać opcję: „potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym”;
  • uruchomić aplikację Podpis Kwalifikowany;
  • kliknąć „rozpocznij proces podpisu”
  • kliknąć „przejdź do podpisu” (aplikacja – krok 4), poczekać aż pojawi się możliwość wyboru lub wskazania certyfikatu kwalifikowanego (aplikacja – krok 5);
  • kliknąć „podpisz dokument” (aplikacja – krok 6);
  • wprowadź PIN w nowym oknie;
  • potwierdzić wykonanie kroków (aplikacja – krok 7);
  • wrócisz do przeglądarki internetowej – kliknąć „potwierdź wykonanie kroków”.

 

Jak założyć profil zaufany – rozmowa wideo z urzędnikiem?

Profil zaufany możesz założyć online, a następnie potwierdzić w czasie rozmowy wideo z urzędnikiem, która odbędzie się przy użyciu aplikacji Microsoft Teams. W e-mailu od urzędnika otrzymasz link do wideo rozmowy. Znajdziesz do wyboru wolne terminy – pamiętaj, że aby zachować wybrany termin, musisz wysłać wniosek w przeciągu 15 minut.

 

Jak założyć profil zaufany w placówce?

Aby założyć profil zaufany w placówce, musisz wypełnić formularz online, który zawiera dane logowania, dane osobowe i dane kontaktowe. Następnie trzeba udać się w ciągu 14 dni do jednego z wielu punktów potwierdzających w kraju lub zagranicą.

 

Zobacz również:

Podziel się:
CiasteczkaNasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Szczegóły znajdziesz w naszej polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Dowiedz się więcej.